مصاحبه مدیر عامل شرکت با روزنامه کسب و کار

متن مصاحبه مدیر عامل با روزنامه کسب و کار درباره استارت آپ اندازه گیری و حفاظت در برابر اشعه

دکتر اسد باباخانی در گفتگو با “کسب و کار”مطرح کرد:

 

استارتاپی برای اندازه گیری و حفاظت در برابر اشعه

محمد جوادی قاضیانی

چاپ شده در روزنامه کسب و کار مورخ 18 فروردین 1397

شرکت مهندسی تابش پرداز پگاه با برخورداری از نزدیک به دو دهه تجربه در حوزه‏ های تست‏ های غیر مخرب، ابزار دقیق، اتوماسیون، مشاوره و بازرسی فنی، و راه اندازی خطوط تولید افتخار همکاری با سازمان‏ ها و شرکت ‏های معتبر داخلی وبین ‏المللی را دارد. این شرکت با بهره‏ گیری از تجربیات و دانش همکاران جدید خود که سال ‏ها در زمینه حفاظت در برابر انواع پرتوها فعالیت کرده ‏اند و از اصول و مقررات در این زمینه اطلاع کافی دارند، ارائه خدمات جدیدی را آغاز کرده ‏است. این خدمات شامل تأمین تمامی نیازهای مراکز کار با پرتو از جمله تأمین انواع تجهیزات مرتبط با پرتو، تهیه انواع چشمه ‏های پرتوزا، تعمیرات، کالیبراسیون و راه ‏اندازی دستگاه‏ های دانسیته سنج، رطوبت سنج، لیزر و تجهیزات اندازه‏ گیری پرتوهای یونساز و غیر یونساز و مشاوره در ارتباط با اخذ پروانه و مجوز با رعایت قانون ومقررات حفاظت در برابر اشعه است . بعلاوه، برگزاری دوره ‏های آموزش حفاظت در برابر انواع پرتوها با نظارت  دفتر امور حفاظت در برابر اشعه نیز به فعالیت ‏های این شرکت اضافه گردیده ‏است.دکتر اسد باباخانی دانش آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانش آموخته مقطع دکتری از از دانشکده انستیتو تکنولوژی هاربین در چین  که سابقه طولانی مدت کار و خدمت در سازمان انرژی اتمی را دارا می باشد مدیرعامل این شرکت می باشد و در گفتگو با “کسب و کار” درباره شرکت تابش پرداز پگاه و استارتاپ جدید آن و روش های بازاریابی و درآمدی ان به صحبت پرداخته است که در زیر می خوانید:

در ابتدا ضمن اشاره به سوابق تابش پرداز پگاه،استارتاپ جدید شرکت را معرفی کنید.

شرکت تابش پرداز پگاه نزدیک به 20سال سابقه کار در زمینه NDT(بازرسی و تست های غیر مخرب ) را دارد و سابقه خیلی زیادی را به لحاظ بازرسی،تولید و اجرا در این زمینه داریم.فعالیت دیگر ما در این شرکت در زمینه بازرگانی می باشد که فعالیت های عمده ای داریم و نمایندگی های بزرگی از تجهیزات برقی را از کشور چین به عهده داریم که شاید از بزرگترین فعالیت هایی که اخیرا به ثمر نشسته است تامین سیستم برق رسانی خطوط 7 و 8 مترو تهران می باشد و بیش از 100کیلومتر از این پروژه عظیم را در بحث های فروش، نصب و راه اندازی بر عهده داشته ایم.علاوه بر این فعالیت ها با توجه به اتمسفر استارتاپی کشور و نیازی که در حوزه ها شناسایی می کنیم استارتاپ هایی را در حوزه های کاری  شرکت پیش می بریم . در این راستا و در زمینه فعالیت های شرکت، استارتاپی را در زمینه اندازه گیری پرتو ها و امواج و مقابله با آن ها راه اندازی نموده ایم.کاری که ما در این زمینه انجام می دهیم بحث حفاظت در برابر اشعه و اندازه گیری آن می باشد.ما در معرض پرتوهای مختلفی هستیم که به دو قسمت یونساز و غیر یونساز تقسیم می شوند که اگر بخواهم درباره آن ها توضیح بدهم می توانم اینطور بگویم که به طور مثال مردم با پرتوهای غیر یونسازی که از طریق موبایل،وای فای،مایکروفر و لامپ کم مصرف … منتشر می شوند تقریبا آشنا هستند و از آن ها استفاده می کنند. اما در مورد امواج یونساز شاید در زندگی روزمره زیاد با آن ها مواجه نشده باشند و درباره آن ها می توانم مثلا به اشعه های ایکس حاصل از  دستگاههای تصویر برداری پزشکی  مثل عکس های رادیوگرافی  و گاز های رادن موجود در فضاهای سربسته اشاره نمایم.در هر صورت کار این استارتاپ جدید شرکت ما اندازه گیری و حفاظت دربرابر اشعه می باشد.

استارتاپ ها و ایده های بزرگ دنیا معمولا بر حسب نیاز هایی که وجود دارند شکل می گیرند و یکی از دلایلی هم که یک استارتاپ را موفق می کند مساله محوری و بر حسب نیاز بودن ایده آن می باشد.مطمئنا بحث حفاظت در برابر اشعه یکی از نیاز های مردم می باشد.شما چه زمانی و چگونه به این نیاز پی بردید؟

بیشتر نیاز را زمانی حس کردیم که در بخش دولتی کار میکردیم . ما در آن سازمان با درخواست ها و مراجعات  مردم  عادی بابت نگرانی از آنتن های BTS اپراتورهای تلفن همراه،رادیولوژی ها، دستگاه های اشعه ایکس، خطوط برق فشار قوی و…مواجه می شدیم و انواع احساس نیاز مردم به اندازه گیری از طرق مختلف را دریافت می نمودیم .طبیعی است که توان یک ارگان دولتی برای پاسخگویی به همه این نیاز ها محدود می باشد و شرکت های دولتی نمی توانند به همه این نیاز ها پاسخگویی خوبی را داشته باشند. از طرف دیگر هم استفاده از پرتوها روز به روز بیشتر می شود و ما هرروزه از تجهیزات بی سیم بیشتری استفاده می کنیم و  استفاده از امواج روز به روز در کشور بیشتر می شوند. آنتن های BTS، فر های مایکروویو و همین طور از همه مهمتر ما در معرض رادون و اشعه ایکس هم می باشیم  به طور مثال متریال وسایلی که در منازل استفاده می کنیم از معادن مختلف جمع آوری شده اند و این ها همیشه یک مقداری مواد پرتوزا و امکان انتشار گاز رادون را دارند.لازم به ذکر است که  گاز رادون بعد از سیگار دومین عامل  ایجاد سرطان ریه می باشد .به همین دلیل بسیار مهم است  که برای جایی که زمان زیادی از  عمر خود را در آن بسر می بریم یک اندازه گیری داشته باشیم و در مقابل آن از خودمان محافظت نماییم.این موضوع یک موضوع جدیدی برای دنیا نبوده  و کشور های  پیشرفته جهان معمولا خانه های خود را از لحاظ  میزان رادون کنترل و محافظت می کنند.بعلاوه  ما در معرض اشعه ایکس  و گاما هم می باشیم چون که عملا استفاده ما از فلزات در  منازل و لوازم خانگی  زیاد می باشد و عمده این فلزات مصرفی از ضایعات ساخته شده اند  که بعضا در داخل ان ها چشمه های پرتوزا  بلااستفاده صنعتی و پزشکی وجود دارد . چند باری تجربه این را داشته ایم که چشمه های پرتوزا در یک تیرآهن ذوب می شده اند و یا اینکه در بدنه درب ماشین ، قاشق و چنگال و…وجود داشته اند و افراد بدون این که متوجه باشند در مجاورت این پرتو ها زندگی می کرده اند. بنابراین به ذهنمان رسید که بهتر است با توجه به اثرات مضر این پرتوها به خصوص برای زنان باردار و کودکان با تجهیز خودمان به دستگاه های پیشرفته ای که در دنیا وجود دارند بتوانیم خدمات  اندازه گیری پرتو ها و امواج را به عموم مردم ارائه بدهیم و نگرانی های آنها را رفع نماییم.پس کسانی که نگران این پرتوها در منازلشان هستند ما این امکان را داریم که همه انواع پرتوها را در منازل آنها اندازه گیری  و با مقایسه اعداد اندازه گیری شده با استانداردها و حدود مجاز  در صورت بیش از حد  بودن پرتوها به آن ها راهکار درست را ارائه نماییم. ما اسم این استارتاپ را راویو گذاشته ایم . “را” مخفف گاز رادن Radon  و “ویو” “wave “به معنی موج نشاندهنده همه انواع امواج از نوع یونساز و غیر یونساز است .

بعد از اندازه گیری پرتو ها و امواج  در صورت بالاتر بودن آن ها از حد مجاز چه راهکارهایی را دارید؟

راهکارهای ما با توجه به نوع پرتویی که افراد با آن ها مواجه هستند متفاوت می باشد. یکی از راهکارهای ما برای پرتوهای غیر یونساز ارائه لباس های ضد اشعه می باشد که الیاف نانو دارند و ظاهرشان شبیه لباس های معمولی می باشد  و افراد به راحتی می توانند از آن ها استفاده نمایند.یک سری خانه ها در معرض  امواج بیرونی ناشی از آنتن های BTS  و … هستند و چنانچه پرتوهای خارجی بیش از حد مجاز  باشند که ما از آن ها با چند روش محافظت می نماییم. مثلا برچسب هایی هست که بر روی پنجره ها نصب می شود و شدت این پرتوها را بسیار کم می کند.یا اینکه یک سری کاغذ دیواری هایی داریم که از فلزات نانویی ساخته شده اند و می توانند جلوی امواج را بگیرند و در نهایت هم لباس های ضد اشعه را داریم که در تنوع مختلف برای حفاظت افراد در برابر اشعه ساخته شده اند. برای محافظت در برابر گاز رادن و پرتو های ایکس و گاما نیز استفاده از روشهای تخصصی  نظیر شیلد کردن محل ، طراحی تهویه مناسب برای خروج رادن و…  اجرا می شود . برای  حفاظت در برابر منابع پرتو ی داخل منزل  مانند لامپ کم مصرف ، وای فای ، فر مایکروفر ، تلفن بی سیم ، موبایل و … راهکار های حفاظتی متناسب با شرایط محل  ارایه می شود .

کشور های دیگر دنیا در این زمینه در چه مرحله ای می باشند؟

مساله  اندازه گیری و حفاظت در برابر امواج یک موضوع  مهم  در کشور های دیگر نیز  می باشد  شرکت هایی نظیر ما  علاوه بر اینکه  پکیجی برای اندازه گیری رادون و سایر پرتو ها نظیر ایکس و گاما را  انجام می دهند میزان آلودگی هوا ،دبی صدا و… را در پکیجشان دارند و در واقع گزارش کاملی از آلوده کننده های مزاحم را به صاحبان ملک ارائه می دهند. در واقع خیلی از مشاوران املاک در آن کشور ها از این گواهی نامه ها استفاده می کنند و به خریداران بابت مبرا بودن آن خانه ها از این آلودگی ها گواهینامه های مخصوص را ارائه می نمایند.

از وضعیت الان راضی هستید؟

ما دو طیف مشتری داریم و یک طیف آن ها مراکز دولتی مثل اپراتورهای تلفن همراه و … می باشند که از ما در خواست اندازه گیری می کنند که در حال حاضر در طیف مشتری های دولتی موفق هستیم و طیف دیگر مشتریان حقیقی هستند که طبیعتا به دلیل جدید بودن این موضوع در ایران نیاز به تبلیغات و حمایت بیشتری وجود دارد و یک سری فعالیت هایی را در این زمینه انجام داده ایم و به نظر می رسد که اوضاع بهتر شده است و با توجه به تعداد تماس هایی که با ما گرفته می شود وضعیت خوبی را پیش بینی می نماییم.

با توجه به متفاوت بودن این ایده و آگاهی و توجه کم در این زمینه مطمئنا کار دشواری را برای جا انداختن آن خواهید داشت.شیوه های شما برای بازاریابی به چه طرقی می باشد؟

ما تا بحال سیاستمان به شکلی بوده است که شرکت در نمایشگاه ها ،دیجیتال مارکتینگ، آگهی های تبلیغاتی در سایت ها و شبکه های مجازی و بازاریابی در حوزه  سلامت علی الخصوص حوزه زنان و زایمان را داشته ایم و یکی از اهدافمان این است که متخصصان زنان باردار از ابتدای وقتی که بیماران خود را زیر نطر می گیرند بحث اندازه گیری پرتو ها در منازل آنان را به عنوان یک گزارش در کنار سایر بررسیهای تشخیصی برای  کارشان داشته باشند تا بتوانند خدمات کامل تری را ارائه نمایند.

متدهای درآمدی شما از این استارتاپ چه می باشد؟

درآمد های ما عمدتا از بحث های آموزش ،فروش تجهیزات  ،اندازه گیری  های منازل  وفروش تجهیزات حفاظت در برابر اشعه و تصحیح منازل از پرتو ها  و امواج می باشد و ما برای برگزاری دوره های آموزشی حفاظت در برابر اشعه دارای مجوز از سازمان انرژی اتمی هستیم و این کار را هم انجام می دهیم.

برای اندازه گیری اشعه در ایران مجوز هم وجود دارد؟

برای اندازه گیری هنوز مجوزی وجود ندارد ولی ما عضو حقوقی انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان و عضو انجمن بازرسی غیر مخرب ایران هستیم و همین طور هم دارای مجوز آموزش حفاظت در برابر اشعه از سازمان انرژی اتمی هستیم.در ضمن افرادی که این کار را هدایت می کنند نیز از افراد با سابقه و بازنشسته از سازمان انرژی اتمی هستند.

تیم شما برای انجام این کار در حال حاضر به چه صورت می باشد؟

تیم ما شامل دو نفر کارشناس بازنشسته که خودم و خانم مهندس  فرودین هستیم که  سابقه 30سال خدمت در همین حوزه را داریم و اعضای دیگر هم داریم که کارهای بازاریابی،تولید محتوا ،سایت ،اندازه گیری وکارهای اداریو … را انجام می دهند.

برای ساختمان های تهران همچین گواهینامه ای وجود دارد که بگوید  ساختمان در برابر پرتوها و امواج محافظ می باشد؟

در حال حاضر  قانونی برای اندازه گیری پرتو ها در منازل و آپارتمانها وجود ندارد  هر چند در کشورهای پیشرفته  این بحث اجباری است علی الخصوص در مورد گاز رادن  که میزان غلضت آن در هوای منزل جزء اندازه گیری های اجباری برای دریافت پایان کار ساختمان است . بسیار مهم می باشد که تصوری از میزان امواج در خانه ای که در آن زندگی می کنید را داشته باشید. ولی چه اجباری شده باشد و چه خیر، خیلی از سازنده های  مجتمع ها و مالکان از این طرح استقبال می کنند که در خانه ای که قصد ساخت و یا خرید آن را دارند و یا اینکه در آن ساکن هستند این کار انجام شود و گزارشی دریافت کنند.ما  دارای پکیچی  از دستگاههای اندازه گیری هستیم که  رادون ،ایکس و پرتوهای غیر یونسازی  که دستگاههایی مثل لامپ های کم مصرف،مایکروفر، وای فای،تلفن های بی سیم ، مبایل و …  ساطع می شود را اندازه گیری می کنیم و راهکار ارائه می دهیم .برای همین این اندازه گیری ها خیلی برای خانم های خانه مناسب می باشد .

 

منبع: سایت کسب و کار نیوز

لینک کوتاه: https://tppco.ir/dbDwA