نشتی فرهای مایکروویو

آیا فرهای مایکروویو می‌توانند نشتی انرژی مایکروویو داشته باشند؟

بر اساس آنچه سایت سلامت کانادا بیان می‌کند،  مقداری از انرژی تابشی فر مایکروویو شما می‌تواند هنگام استفاده از فر به بیرون نشت کند ولی تا زمانی که فر شما به درستی نگهداری و تعمیر شود میزان این نشتی کم است و خطری برای سلامت شما ندارد. درِ کهنه و یا ضربه دیده و مشکل‌دار در اثر استفاده زیاد، اصلی‌ترین دلایل نشت انرژی از فرهای مایکروویو هستند. استفاده نادرست، کثیفی و یا پارگی لاستیک دورِ در، در طی مدت زمان طولانی می‌تواند باعث از دست رفتن کارایی آن برای ممانعت کافی از خروج انرژی از فر مایکروویو شود.

 

انرژی تابشی می‌تواند چه خطراتی برای شما داشته باشد؟

 سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌است که تابش انرژی مایکروویو با شدت بیشتر از 5 میلی وات بر سانتیمتر مربع می‌تواند برای شما خطرناک باشد. پژوهش‌های دیگری نشان می‌دهد که شدت‌های کمتر از این مقدار هم می‌تواند اثرات ناخواسته‌ای نظیر آنچه در زیر آمده‌است بر سلامت انسان بگذارد. در این مورد هنوز دانشمندان به اتفاق نظر نرسیده‌اند و تحقیق ادامه دارد.

1- آب مروارید

2- مشکلاتی برای سیستم اعصاب

3- سرگیجه و سردرد

4- اختلالات خونی

5- افزایش استرس

6- عقیمی موقت در مردان

7- ریسکهایی برای خانمهای باردار

8- مشکلات قلبی و عروقی

9- اشکال در سیستم تنظیم حرارت بد

انرژی تابشی در اطراف فر ماکروویو چگونه اندازه‌گیری و کنترل می‌شود؟

انرژی تابشی با واحدی به نام چگالی توان و بر حسب واحد میلی وات بر سانتیمتر مربع اندازه‌گیری می‌شود و دستگاه‌های خاصی برای پیدا کردن و اندازه‌گیری آن مورد نیاز است.

HI-1501

در هر کشور، نهاد خاصی دستگاه‌های مولد پرتو را کنترل میکند. مثلاً در امریکا، سازمان غذا و دارو (FDA) مسئولیت کنترل تابش محصولات الکترونیکی را دارد و این کار با مدیریت سازمان کنترل تابش محصولات الکترونیکی که یک سازمان وابسته به سازمان غذا و دارو می باشد، انجام می‌شود. سازمان غذا و دارو با کمک مرکز رادیولوژیک کنترل سلامتی، قوانین و استانداردهایی را تنظیم می‌کند تا بتوانند بر این محصولات الکترونیکی نظارت کافی داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که میزان تابش این محصولات برای مردم خطرناک نخواهد بود.

سازمان سلامت کانادا بر اساس قانون تجهیزات مولد پرتو، مقررات این‌گونه تجهیزات را برای کشور وضع کرده‌است. بر اساس این مقررات، طراحی، ساخت و عملکرد همه فرهای مایکروویوی که وارد کانادا می شوند، در کانادا فروخته می‌شوند یا اجاره داده می‌شوند تحت کنترل است.

در بخش سوم ضوابط تجهیزات تابش کننده انرژی در کانادا، که مربوط به فرهای مایکروویو است، محدودیت‌های مشخصی برای نشت انرژی مایکروویو در فاصله ۵ سانتیمتری از سطح فر مایکروویو تعیین شده‌است که عبارتند از:

۱ میلی وات بر سانتیمتر مربع، در صورتی‌که داخل فر 275 سانتیمتر مکعب آب باشد؛

۵ میلی وات بر سانتیمتر مربع، در صورتی که فر خالی باشد.

اطلاعات مربوط  به دستگاه‌های اندازه‌گیری پرتوهای مایکروویو را می‌توان از تولید کنندگان و سازندگان این دستگاه‌ها گرفت. در کانادا بر اساس ضوابط “تجهیزات تابش کننده انرژی”، دستگاه‌های اندازه‌گیری پرتوهای مایکروویو اطراف فر باید قادر به اندازه‌گیری چگالی توان تا ۱ میلی وات بر سانتیمتر مربع با دقت ۲± دسی بل یا بهتر و پاسخ زمانی کمتر از ۳ ثانیه باشد.

در کشور ما، مطابق با “قانون حفاظت در برابر اشعه”، سازمان انرژی اتمی ایران متولی نظارت بر تولید، واردات، صادرات، کاربرد، تعمیرات و تمامی امور مربوط به تجهیزات پرتوساز از جمله فرهای مایکروویو خانگی است. در ایران نیز چگالی توان فرهای مایکروویو خانگی در فاصله 5 سانتیمتری از فر در صورتی‌که داخل فر 275 سانتیمتر مکعب آب باشد، نباید از یک میلی وات بر  سانتیمتر مربع بیشتر شود.

 

 

منابع

قانون حفاظت در برابر اشعه، مصوب مجلس شورای اسلامی، 1368.

 1 Microwave Ovens and their Hazards, OSH Answers Fact Sheets, Canadian Centre for Occupational Health and Safety (http://www.ccohs.ca/).

 2 Microwave Oven Radiation, U.S. Food and Drug Administration, http://www.fda.gov/RadiationEmittingProducts/

    Resources for Your Radiation Emitting Products/ucm252762.htm

 3 Radiation emissions from microwave ovens, Radiation Safety Committee Charles Sturt University.

Canada

لینک کوتاه: https://tppco.ir/1LAQW